5 comentarii

Limba lui Burebista, Decebal and Co.

Cât e ziua de lungă, prin căpşorul meu blond mărgelat se perindă tot felul de idei năstruşnice şi scenarii fantastice, mi se agaţă de încreţiturile creierului tot felul de semne de întrebare, unele mai mari, altele mai mici. Se pare că neuronii mărgelaţi sunt neobosiţi, lucru care nu e neapărat bun, dar cu siguranţă obositor! De multe ori mă întreb cum de nu-mi bufneşte capul?! Ar trebui să umblu cu un semn legat de gât:  „Atenţie, pericol de explozie!”, să ştie cei din juru-mi la ce se expun de bunăvoie şi nesiliţi de nimeni! 😀

Eh, şi după ce mi s-au ridicat semnele de întrebare şi m-a pleznit ideea direct în moalele capului, încep să fierb în suc propriu. Pentru că da, sunt genul de om care face permanent mici obsesii: pot să mănânc zile la rând aceeaşi mâncare (în vara asta nu a trecut zi fără o mămăligă aburindă şi cum eu nu ştiu să fac, beleaua a căzut pe Al Meu Ca Bradul, care de traumatizat ce e, nici acum nu mă scoate din apelativele de genul „mămălinski, go home!” şi nu, n-am făcut scorbut!); pot să mă uit ore în şir la fotografiile de pe Tumblr, fără să mă plictisesc câtuşi de puţin (apropo, ăsta e contul mărgelat de pe Tumblr); pot să ascult o melodie pe repeat zile întregi, până simt că i se dezlânează sunetele şi nu mai prezintă niciun interes pentru ciocănel şi scăriţă (ultima dată mi se pusese pata pe „Don’t deserve you” – Plumb, de ieri am trecut la O.M.F.O – „Gutsul electro” şi „Magic mamaliga” – v-am zis eu că „mămăligară” îmi scrie pe vecie în frunte!). De vreo două zile, am altă dorinţă arzătoare, cauzată de cursul de lingvistică de la facultatea la care tocmai m-am înscris în toamna asta (da, măi, sunt boboacă… again!): mor de curiozitate să aud cum suna limba lui Burebista, Decebal and company! Nu v-am avertizat eu că mă bântuie tot felul de bizarerii? „Weirdo” is my middle name!

Dar acum pe bune, ia gândiţi-vă un pic! N-ar fi supertare să putem învăţa limba dacă din manuale, la şcoală, cum se întâmplă cu engleza? Sau să putem urmări o conversaţie la radio ori să ascultăm o melodie pe youtube? De două zile mă tot întreb (deh, mă chinuie imaginaţia prea bogată!) şi încerc să-mi imaginez cum ar suna declaraţia de dragoste a unui dac pentru femeia iubită, cum şi-ar alina o mamă puiul speriat, cum ar suna o ceartă între soţi, ce cântecele ar fredona cei mici la joacă! Ar fi oare o limbă duioasă, mlădioasă, care să-ţi mângâie lin timpanul sau una tăioasă, din topor, care să te zgârie pe creier? Judecând după cele citite de când mi s-a pus pata pe chestia asta, înclin spre prima variantă. Ah, ce mult mi-ar plăcea să aud limba dacilor! Mă întristează totuşi că dorinţa asta a mea nu are sorţi de izbândă prea curând, de fapt tind spre zero, pentru că informaţiile pe care le deţinem la ora actuală despre limba dacilor sunt foarte sărace, tot ce avem momentan fiind o listă de cuvinte (puţine, mult prea puţine) care se presupune că ar proveni din limba dacilor. Se presupune, nici măcar nu e o chestie sigură… Asta e, poate într-o altă viaţă, cine ştie…

Şi dacă tot suntem la capitolul dorinţe de dat ochii peste cap, voi cei care citiţi asta şi probabil vă tăvăliţi pe jos de râs, la ce chestii ciudate visaţi? Haideţi, nu fiţi timizi, dezlegaţi-vă limba! Ca să mă simt şi eu bine că nu sunt singura nebună de pe aici… 😛 😀

5 comments on “Limba lui Burebista, Decebal and Co.

  1. Nu esti singura care se preocupa de radacinile lingvistice ale limbii romane, cred ca, este important sa stim care sunt cuvintele neaose, care ne definesc originea si care sunt cele care s-au raspandit, ca influiente ale limbilor folosite de popoarele cu care s-a intersectat istoria tarii noastre.
    Felicitari mi-a placut articolul si iti doresc sa fii sanatoasa si sa poti comunica inca multe teme, care pot sa ne intereseze.
    Un gand bun si un bun sfarsit de saptamana.

    Apreciază

  2. Foarte frumos steagul dacilor.

    Apreciază

    • “Cuvantul DAVA ”
      Dar sa va prezint o descoperire in premiera despre limba dacilor.
      Cum putem afla ce inseamna numele de cetati dacice.Cuvantul “ARGINT, ARGINTUS” in proto-persana dar si skyta era “ARGET”
      La noi in tara pe malu Argesului exista o localitate uitata cu un nume vechi care si-a pastrat forma antica “ARGE-TOAIA”.
      Este posibil ca “ARGEDAVA” sa fi fost prin confundarea literei “D” cu “T” ca in TU si DU in limbile germanice.Si atunci avem “ARGE-DAVA” se transforma in “ARGET-AVA” sau”ARGET-AUA” si numele de azi”ARGET-OAIA”. Si numele cetatii “S-ARGET-IA” are aceasi origine si inseamna “arginta, argintata”
      Numele raului Arges insemna “argintiu”, cunoscut an l’antiqitate ca Argessos, Ardzeiscus ou Ordzessus.si probabil ca Argesul se numea “Argetu” sau “Argeshu” ca si azi.Cam asa este cu formarea cuvintelor .
      Asa ca finalul cuvintelor D-AVA, D-AUA, D-ABA,este verbul a avea .
      Citez “Argessis. The capital of Dacian leader Burebista was named Argedava”Acelasi lucru pentru RUSSI-DAVA care se transforma in RUSSIT-AVA sau RUSSIT-AUA sau RUSSITA sau IN-ROSITA provenind de la culoarea rosie a peretilor sau a malurilor rosii de argila.
      SUCID-AVA se transforma in SUCIT-AVA,
      SUCIT-AUA, si forma finala din limba romana
      ” SUCITA”.Verbul a sucii se afla si in lithuaniana dar si in alte limbi , ca si verbele a sta, a vedea , a

      Apreciază

  3. Because it refers to the language spoken by the Dacians, to give some examples of words from their language presumed.
    1. The river Marissia (in Latin) and Marissos (in Greek) is attested by ancient historians .In romanian word “MARE “ meaning big, great, water river is big , in proto-celt = MARA , Old Irish: MA’ R , MO ‘R. Dacians probably say “MARISHA” or “ MARISHU” and now roumaniens “MURESHU”.
    2. The river HERASSU (in Greek) is attested by ancient historians. In Romanian word SHIR , SHIRU meaning “String” . In proto-celt “SRUTOS “= ‘stream’ , Sanskrit =SRAS ,SRU. Dacians probably say “SHIRU” or “ SHIRIU” and now roumaniens “SIRIU”and “SIRET”. Because the Greeks had no sound “SH” and pronounce the sound X = CH =SH sound, so read SHERASU= HERASSU.
    3. “GENUCLA” dacians city before the arrival of the Romans ,Dacians said “GENUC” = knee , like language, Hittite =gienu, old English= cnēo / knee, Ancient Greek =gonu, Sanskrit= janu, Illyrians=Genusus, German =kniu / Knie, Persian =zanu, Old Norse= kne, Avestan= znum, Tocharian, Gothic =kniu, and Celts=”Genu”. In romanian word “GENUC-LA, GENUC-LU “ meaning “GENUCHIUL” = knee . Observe and articulating words is made at the end of words “ .
    4. Dacian fortress “KAPI-DAVA” or “CAPI-DAUA” is a word formed from the word in romanian “CAP “ means “ head”, and the verb” to have” “D – AVA, D – AUA”. Before the coming of the Romans probably CAPIDAVA is dacians city where are the leaders who led people, or where he was head of a Dacian god. The Greeks said that the leaders of Dacians is “ CAPILATI”, Sanskrit= “CAPA-LA” , head, Latin = CAPUT, capitis.
    5. Romanians word “APA” , we find in Sanskrit =” APA”, Latin =AQUA, Latvian = UPA, proto gal = ABU, ABA, Greek spelling Ἄβα” (ABA) a nymph. There are more Thracian names with the root “ab-ap” which must derive from IE * ap-\’water, river\’, Sanskrit = āpa \’waters\’, Persian ab \’water\’. There are three designations of some ancient rivers of Dacia “N-APARIS” and “N- APOCA” and “APA” , rivers names with the same Daco-Thracian origin.
    BY Dacul-dd

    Apreciază

  4. Raspunsul este simplu LIMBA IUBIRII

    Apreciază

Lasă un răspuns

