2 comentarii

Safety Last!

Acum o saptamana-doua am vazut impreuna cu Al Meu Ca Bradul „Hugo” si de atunci el tot incerca sa afle din ce film mut e scena aceea cu barbatul atarnat de limbile ceasului (stiti voi, cand Hugo si Isabelle se furiseaza in cinematograf). Eh, si cum al meu barbat a esuat lamentabil 😛 , a trebuit sa intre in scena femeia-orchestra, adica nevasta-sa, adica eu! Caci am veleitati de detectiv particular si nimic nu-mi scapa ochiului vigilent. „You can run, but you can’t hide!”, gen. Ca dovada, i-am intins filmul pe tava, pardon, pe monitor, Alui Meu Ca Bradul. E vorba de „Safety Last!„, un film mut alb-negru din 1923, cu Harold Lloyd in rol principal.

safety last 1923Povestea e una simpla. Avem doi tineri indragostiti, numiti generic la inceputul filmului Baiatul si Fata. Insa pe parcurs aflam ca-i cheama Lloyd si Mildred, acestea fiind de fapt chiar prenumele actorilor, sot si sotie in viata reala. Eh, si Baiatul isi face bagajele si ia drumul orasului, in cautarea unei vieti mai bune si dornic sa faca avere. Dar cum socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, ajunge sa lucreze ca vanzator intr-un magazin de materiale textile, fara prea mari sanse de a avansa in cariera. Insa fiindu-i rusine sa recunoasca asta, ii scrie Fetei ca e seful departamentului si-i trimite bijuterii scumpe, pe care cheltuie si ultimii sai banuti, ramanand nemancat. De teama ca iubitul ei, datorita functiei si banilor lui ar putea deveni prada usoara pentru altele, Fata decide sa-i faca o vizita. Si aici sa te tii, ca saracul Lloyd e nevoit sa jongleze cu situatiile pentru a nu-i fi descoperite minciunile!

La un moment dat, acesta il aude intamplator pe seful sau spunand ca ar fi in stare sa-i dea si 1000 de dolari celui care reuseste sa aduca in magazin cat mai multi clienti! Si Lloyd vede in asta sansa lui de a castiga suficienti bani pentru a se casatori cu Mildred. Asa ca pentru jumatate din suma, aranjeaza cu prietenul sau, un fel de Spiderman capabil sa se catere pe cladiri cu mainile goale, ca acesta sa escaladeze cladirea de 12 etaje in care se afla magazinul pentru a-i face publicitate si a atrage clienti. Numai ca din nou socotelile nu se potrivesc, intrucat prietenul lui Lloyd e urmarit de un politist caruia, confundandu-l cu altcineva, ii jucasera impreuna o farsa. Asa ca sarmanul Lloyd e nevoit sa escaladeze el insusi cladirea, etaj cu etaj, depasind toate obstacolele posibile: un card de porumbei, un fileu de tenis, o bucata de lemn, un caine rau, un soarece, un tip inarmat, o sfoara si faimosul ceas de limbile caruia se agata pentru a nu cadea in gol, creand astfel una dintre cele mai faimoase si memorabile scene ale cinematografiei. Dand dovada de curaj si ambitie, Lloyd reuseste in final sa ajunga pe acoperisul cladirii, sa castige banii si… fata, bineinteles!

Mie mi-a placut foarte mult filmul si mi s-a parut teribil de amuzant. E pur si simplu incredibil cum niste scene filmate alb-negru si fara sonor acum aproape 90 de ani, te pot face sa razi, sa te distrezi si sa te relaxezi la maxim, lucru pe care toate gadgeturile lumii moderne construite in acest sens, toate filmele si emisiunile de divertisment din ziua de azi nu prea mai reusesc sa-l faca! Cred ca avem nevoie sa ne regandim ideea de umor de calitate, sa ne intoarcem cumva la acel umor simplu si pur al filmelor de demult.

Daca ma gandesc bine, „Safety last!” nu este doar o comedie, pe alocuri mi-a parut profund si presarat cu metafore si simboluri. Numai daca ne gandim la ceasul stricat, la cataratul pe cladire, mai sus, tot mai sus, trecand peste toate piedicile, la dragostea dintre Lloyd si Mildred, cred ca putem face analogii cu viata reala. Dar daca e intr-adevar asa sau doar gandesc eu prea mult, cautand profunzimea in tot, cum mi se spune mereu, va las pe voi sa decideti. Si ca sa nu pierdeti timpul cautand filmul, va vin in ajutor cu linkul catre film. Puteti vedea Safty Last! online aici.

2 comments on “Safety Last!

  1. ce tare!:)
    Poate am timp sa l vad:)

    Apreciază

Lasă un răspuns

